Preguntes freqüents

QUI HI POT PARTICIPAR?

En el Concurs Escolar del Grup Social ONCE hi poden participar tots els i les alumnes dels centres educatius espanyols públics, concertats i privats, escolaritzats en: Educació Especial, Primària (de 3r a 6è), Secundària i FB Bàsica.

I SI EL MEU ALUMNAT JA HI VA PARTICIPAR L'ANY PASSAT?

No hi fa res. El tema és completament diferent, igual que els treballs creatius que demanem als participants, de manera que en realitat és un concurs del tot nou.

COM SÓN ELS GRUPS DE PARTICIPACIÓ?

La participació en el Concurs es farà mitjançant un treball per aula i sempre dins de la categoria corresponent, segons el curs al qual pertanyi l'alumnat. Com a excepció, s'acceptaran alumnes de diferents categories tal com passa als centres escolars agrupats o a les aules de circ itinerants, aules especials de suport, etc.

En aquests casos, l'aula participarà en la categoria en què hi hagi més alumnes. En cas d'empat, l'aula participarà per la categoria superior.

El nombre màxim de participants per treball serà el nombre màxim d'alumnes que marqui la llei vigent per a cada nivell.

L'ALUMNAT ES POT REGISTRAR I PARTICIPAR PEL SEU COMPTE?

No. Per participar cal que un o una docent del centre educatiu s'encarregui del registre.

QUIN TREBALL EXTRA SUPOSA PER AL O LA DOCENT?

Aquest programa està integrat en el currículum educatiu de la LOMLOE i s'ha desenvolupat tenint en compte la vinculació curricular de cada etapa educativa participant. Per això, no suposa cap feina addicional. El material didàctic que facilitem permet que cada docent desenvolupi a l'aula (en funció del temps i les possibilitats) els continguts i les activitats que consideri oportuns per introduir l'alumnat en la temàtica del concurs i facilitar el posterior treball de participació.

El grau d'implicació quant a la supervisió i l'ajuda a l'alumnat en el desenvolupament del treball de participació serà decisió de cada docent. Només es compromet a explicar-los l'activitat i a fer-nos arribar posteriorment els treballs de participació.

QUINA ÉS LA VINCULACIÓ DEL CONCURS ESCOLAR ONCE AMB LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES?

Aquest programa d'acció educativa i els materials didàctics s'han desenvolupat seguint el currículum de la LOMLOE i es poden treballar a través de les competències bàsiques següents:

  • Competència comunicativa lingüística (CCL).
  • Competència en consciència i expressió culturals (CCEC).
  • Competència digital (CD).
  • Competència personal, social i d'aprendre a aprendre (CPSAA).
  • Competència ciutadana (CC).

QUINA ÉS LA VINCULACIÓ DEL CONCURS AMB LES ASSIGNATURES DE L'ETAPA DE PRIMÀRIA?

EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS

SABERS BÀSICS
A. Autoconeixement i autonomia moral La naturalesa humana i la identitat personal. Igualtat i diferència entre les persones.
La gestió de les emocions i els sentiments. L'autoestima.
El propi projecte personal: la diversitat de valors, finalitats i models de vida.
B. Societat, justícia i democràcia. Fonaments de la vida en societat. L'empatia amb els altres.
Els afectes. La família. L'amistat.
Les regles de convivència. Moralitat, legalitat i conducta cívica.
Els drets humans i de la infantesa i la seva rellevància ètica.

CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL.

SABERS BÀSICS (2n i 3r cicle)
A. Cultura
científica
2. La vida en
el nostre planeta.
Pautes que fomentin una salut emocional i social adequades: gestió saludable del lleure i del temps lliure, contacte amb la natura, ús adequat dels dispositius digitals, estratègies per al foment de relacions socials saludables i foment de la cura de les persones.
B. Tecnologia i
digitalització
1. Digitalització de l'entorn personal d'aprenentatge. Dispositius i recursos digitals d'acord amb les necessitats del context educatiu.
Estratègies per fomentar el benestar digital físic i mental. Reconeixement dels riscos associats a un ús inadequat i poc segur de les tecnologies digitals i estratègies d'actuació.

EDUCACIÓ ARTÍSTICA

SABERS BÀSICS
B. Creació i
interpretació.
Fases del procés creatiu: planificació, interpretació i experimentació.
Interès i valoració tant pel procés com pel producte final en produccions plàstiques, visuals i audiovisuals.
C. Arts plàstiques,
visuals i
audiovisuals.
Cultura visual. La imatge en el món actual: tècniques i estratègies bàsiques de lectura i interpretació.
Elements configuratius bàsics del llenguatge visual i les seves possibilitats expressives: punt, línia, pla, textura, color.
Mitjans, suports i materials d'expressió plàstica i visual.

QUINA ÉS LA VINCULACIÓ DEL CONCURS AMB LES ASSIGNATURES DE L'ETAPA DE SECUNDÀRIA?

EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS

SABERS BÀSICS
A. Autoconeixement i autonomia moral L'educació de les emocions i els sentiments. L'autoestima personal. La igualtat i el respecte mutu en les relacions amb altres persones.
Normes, virtuts i sentiments morals. Ètiques de la felicitat, ètiques del deure i ètiques de la virtut.
B. Societat, justícia i democràcia Les virtuts del diàleg i les normes d'argumentació. La resolució pacífica de conflictes. L'empatia amb els altres.
La naturalesa i l'origen de la societat: competència i cooperació, egoisme i altruisme. Les estructures socials i els grups de pertinença.
L'interculturalisme. La inclusió social i el respecte per la diversitat i les identitats etnoculturals i de gènere.

GEOGRAFIA I HISTÒRIA

SABERS BÀSICS
C. Compromís cívic Alteritat: respecte i acceptació de l'altre. Comportaments no discriminatoris i contraris a qualsevol actitud segregadora.
Interès davant els reptes i els problemes d'actualitat a l'entorn local i global.
Identificació i gestió de les emocions i la seva repercussió en comportaments individuals i col·lectius.
Cicles vitals, ús del temps lliure i hàbits de consum.

EDUCACIÓ ARTÍSTICA

SABERS BÀSICS
B. Elements formals de la imatge i del llenguatge visual. L'expressió gràfica El llenguatge visual com a forma de comunicació.
Elements bàsics del llenguatge visual: el punt, la línia i el pla. Possibilitats expressives i comunicatives.
La percepció visual. Introducció als principis perceptius, elements i factors.
La composició. Conceptes d'equilibri, proporció i ritme aplicats a l'organització de formes al pla i a l'espai.
C. Expressió artística i graficoplàstica: tècniques i procediments Factors i etapes del procés creatiu: elecció de materials i tècniques, realització d'esbossos.
D. Imatge i comunicació visual i audiovisual El llenguatge i la comunicació visual. Finalitats: informativa, comunicativa, expressiva i estètica. Contextos i funcions.

ÉS OBLIGATORI FER LES ACTIVITATS DELS MATERIALS DIDÀCTICS?

No. Només són una eina per facilitar al docent la feina d'introduir el seu alumnat en la temàtica d'aquest any i d'abordar el treball que s'ha de presentar.

HI HA ESPECIFICACIONS OBLIGATÒRIES PER AL TREBALL?

Sí. Consulta les bases del Concurs per veure els formats de pujada dels treballs.

ELS ALUMNES PODEN TREBALLAR DES DE CASA?

Per descomptat. Un cop que el o la docent li hagi explicat com ha de ser el treball que ha de presentar, l'alumnat pot dedicar tot el temps que vulgui a desenvolupar el treball fora de l'aula.

I SI TENIM MÉS DUBTES SOBRE COM HEM FER EL TREBALL O QUALSEVOL ALTRA QÜESTIÓ PEDAGÒGICA?

No passa res. Contacteu amb nosaltres i us ajudarem. Un equip de professionals us aclarirà els dubtes. Sols cal que truqueu al 900 808 111 (telèfon gratuït) o al 682 789 326 (Whatsapp) o que empleneu aquest formulari.

ENLLAÇOS DESTACATS: