Al Concurs Escolar del Grup Social ONCE poden participar tots els i les alumnes dels centres educatius espanyols públics, concertats i privats, escolaritzats en educació especial, primària (de 3r a 6è), secundària i cicle formatiu de grau bàsic.
No hi fa res. El tema és completament diferent, igual que els treballs creatius que demanem als participants, de manera que en realitat és un concurs del tot nou.
La participació en el Concurs es farà mitjançant un treball per aula i sempre dins de la categoria corresponent, segons el curs al qual pertanyi l'alumnat. Com a excepció, s'acceptaran alumnes de diferents categories tal com passa als centres escolars agrupats o a les aules de circ itinerants, aules especials de suport, etc.
En aquests casos, l'aula participarà en la categoria en què hi hagi més alumnes. En cas d'empat, l'aula participarà per la categoria superior.
El nombre màxim de participants per treball serà el nombre màxim d'alumnes que marqui la llei vigent per a cada nivell.
No. Per participar cal que un o una docent del centre educatiu s'encarregui del registre.
Aquest programa està integrat en el currículum educatiu de la LOMLOE i s'ha desenvolupat tenint en compte la vinculació curricular de cada etapa educativa participant. Per això, no suposa cap feina addicional. El material didàctic que facilitem permet que cada docent desenvolupi a l'aula (en funció del temps i les possibilitats) els continguts i les activitats que consideri oportuns per introduir l'alumnat en la temàtica del concurs i facilitar el posterior treball de participació.
El grau d'implicació quant a la supervisió i l'ajuda a l'alumnat en el desenvolupament del treball de participació serà decisió de cada docent. Només es compromet a explicar-los l'activitat i a fer-nos arribar posteriorment els treballs de participació.
Aquest programa d’acció educativa i els seus materials didàctics s’han desenvolupat sobre la base del currículum de la LOMLOE i es poden treballar des de les competències bàsiques següents, en què destaca la competència emprenedora:
Aporta estratègies que permeten adaptar la mirada per detectar necessitats i oportunitats; entrenar el pensament per analitzar i avaluar l’entorn, i crear i replantejar idees utilitzant la imaginació, la creativitat, el pensament estratègic i la reflexió ètica, crítica i constructiva dins dels processos creatius i d’innovació.
EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS |
---|
Competència específica 2 |
Actuar i interactuar d’acord amb normes i valors cívics i ètics, reconeixent-ne la importància per a la vida individual i col·lectiva i aplicant-los de manera efectiva i argumentada en diferents contextos, per promoure una convivència democràtica, justa, inclusiva, respectuosa i pacífica. |
CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL. |
---|
Competència específica 3 |
Resoldre problemes a través de projectes de disseny per generar cooperativament un producte creatiu i innovador que respongui a necessitats concretes. |
EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I ÈTICS |
---|
Competència específica 2 |
Actuar i interactuar d’acord amb normes i valors cívics i ètics, a partir del reconeixement fundat de la seva importància per regular la vida comunitària i l’aplicació efectiva i justificada en diferents contextos, per promoure una convivència pacífica, respectuosa, democràtica i compromesa amb el bé comú. |
GEOGRAFIA I HISTÒRIA |
---|
Competència específica 6 |
Comprendre els processos culturals que han conformat la realitat multicultural en què vivim, i valorant l’aportació dels moviments en defensa de la igualtat i la inclusió, per reduir estereotips, evitar qualsevol tipus de discriminació i violència i reconèixer la riquesa de la diversitat. |
No. Tot i així, recomanem fer les que apareixen a les caselles del joc per facilitar al docent la feina d’introduir l’alumnat en la temàtica d’aquest any i en com cal abordar la feina que s’ha de presentar.
No. Són una novetat d’aquesta edició que permeten guanyar premis a les aules que pugin, mes a mes, la seva solució al repte plantejat per a cada discapacitat.
Per participar-hi, el docent pot pujar, des de l’àrea privada del docent, un vídeo amb una durada màxima de noranta segons, en el qual es mostri una barrera relativa a la discapacitat (visual, auditiva, física i intel·lectual) i la solució imaginada per facilitar la vida de les persones amb aquesta discapacitat.
Pots consultar la guia didàctica GuiONCE per saber amb més detall com s’ha de presentar el vídeo.
Cada aula ha de presentar una idea de producte que no només resolgui un problema, sinó que també millori la vida de les persones, dissenyant solucions innovadores que facin el món més inclusiu.
Per fer-ho, el docent disposa, a l’àrea privada, de dos documents de suport que ajudaran l’alumnat a imaginar el seu producte:
Per descomptat. Un cop que el o la docent li hagi explicat com ha de ser el treball que ha de presentar, l'alumnat pot dedicar tot el temps que vulgui a desenvolupar el treball fora de l'aula.
No passa res. Contacteu amb nosaltres i us ajudarem. Un equip de professionals us aclarirà els dubtes. Sols cal que truqueu al 900 808 111 (telèfon gratuït) o al 682 789 326 (Whatsapp) o que empleneu aquest formulari.