¡Empieza el 39 Concurso del Grupo Social ONCE, programa de sensibilización educativa! El videojuego que nos hace iguales

Estás visualizando una edición antigua del Concurso Escolar del Grupo Social ONCE. Si deseas participar en la última edición haz click aquí.

ONCiTY: el videojoc que ens fa iguals
Material didàctic secundària i FP

Discapacitat visual

Descarrega-te'l en format PDF
Personatge de l'alcaldessa del videojoc ONCITY

Benvinguts i benvingudes a la ciutat Oncity, edificada sobre els pilars de la inclusió, el respecte i l'empatia!

La nostra ciutadania forma una gran comunitat, i això ens omple d'orgull!

Oncity compta amb un acurat disseny urbà accessible que ajuda les persones amb discapacitat visual a moure's pels carrers i els edificis.

Mapa de la ciutat d'ONCITY
  • El paviment dels carrers és tàctil i antilliscant, tant per ajudar en els desplaçaments com per alertar de diferents zones, com voreres i vorals.
  • La il·luminació exterior de fanals i la interior, als edificis, està adaptada perquè no enlluerni o saturi l'ambient.
  • Els cartells i els rètols són antireflectors, d'acabat mat i amb contrast entre figura i fons per permetre una ràpida visualització.
  • Els contorns de les portes i els accessos estan pintats de manera diferent a la resta de la façana, per ajudar a distingir-los de forma ràpida.
  • Els elements auditius o els avisos sonors que hi ha en semàfors, ascensors, parades de transport públic o accessos a llocs públics faciliten l'orientació en els desplaçaments o alerten de possibles perills.
  • Els espais oberts, com carrers, avingudes, zones obertes en parcs i centres comercials, etc., disposen de punts d'informació sonora o tàctil per a tots els recorreguts.
  • Els punts d'informació, d'accés o de registre en edificis; els cartells i altres senyals, i també l'etiquetatge d'aliments en supermercats, etc. es complementen amb audioguies i audiodescripcions, i també amb lectura en Braille i altres elements tàctils que faciliten la interpretació de la informació mitjançant l'oïda i el tacte.
  • Tota la xarxa wifi i les pàgines web de la nostra ciutat són accessibles.

Les persones amb discapacitat visual podem tenir diferents graus de visió.

No tots accedim de la mateixa manera a la informació. Segons sigui la resta visual que tinguem, podrem fer servir el sistema d'escriptura Braille, textos impresos amb lletra ampliada i contrastada, eines informàtiques accessibles (tiflotecnologia), cada una adaptada a les nostres necessitats!

Personatge amb discapacitat visual del videojoc ONCITY
Quadre de color blau sense imatge definida

Les persones amb ceguera no veuen res en absolut.

Quadre en el qual es poden veure algunes formes difuses

Algunes poden distingir entre llum i foscor, però no la forma dels objectes.

Quadre en el qual es veu una imatge borrosa

Altres persones poden veure o distingir alguns objectes a una distància molt curta, llegir un text amb contrast, amb mida gran i amb claredat, però amb molt esforç i fent servir ajudes especials.

Quadre en el qual es veu una imatge amb taques

També hi ha persones que no ho veuen tot igual. Segons sigui el grau de discapacitat, la patologia o deficiència visual, la capacitat de veure-hi queda disminuïda i amb el resultat d'una imatge visual alterada: el camp de visió és incomplet, tenen dificultats per percebre-hi visualment pel centre o pels laterals, taques, faltes de nitidesa, etc.

Com hauria de ser la mobilitat perquè fos accessible?

Icona d'un autobús
  • El terra de les parades té unes franges guia a les voreres i és antilliscant. A l'interior dels autobusos i dels vagons de metro, les franges guia es col·loquen als graons i les portes d'accés.
  • Les vidrieres de les marquesines, que són transparents, duen enganxades unes bandes de color i contrast que ajuden a diferenciar-les de la resta, evitant el risc d'ensopegar-hi.
  • Les parades disposen de senyals acústics d'avís, tant a les parades com a l'interior dels autobusos i dels vagons de metro.
  • La informació visual de la parada és accessible, amb molt contrast i amb una mida de lletra gran, i inclou un codi QR en relleu (per poder-lo localitzar) per accedir a la informació.
  • Cada parada té informació en Braille i els mapes de situació tenen relleu per poder llegir-los amb el tacte.
  • La il·luminació dels fanals de l'entorn està adaptada per evitar enlluernaments.

Com podríem fer la compra de manera accessible?

Icona d'un carretó d'un supermercat
  • Els accessos envidriats disposen d'unes bandes de vinil a l'alçada dels ulls que indiquen que és una porta de vidre.
  • Els passadissos i els recorreguts interiors són amples i sense obstacles.
  • Tota la informació dels lineals està escrita amb una lletra gran i contrastada i disposa d'audiodescripcions a cada zona.
  • Els carretons dels supermercats disposen d'una lupa d'augment i compartiments per poder col·locar els productes per categories.
  • Hi ha personal de suport als passadissos per donar resposta a les necessitats de la clientela.
  • La caixa de pagament disposa d'audiodescripció per saber quins productes s'han cobrat i l'import.
  • La caixa d'autopagament és accessible.
  • L'etiquetatge dels productes està escrit en Braille.
  • Els productes tenen codis de resposta ràpida (QR) en l'etiquetatge.

Com es dissenyen els espais urbans perquè siguin accessibles?

Icona d'edificis d'una ciutat
  • El paviment dels carrers és tàctil i antilliscant, i la il·luminació dels fanals, adaptada perquè no enlluerni.
  • La senyalització i els rètols són antireflectors, amb contrast i lletra gran.
  • Els carrers, les parades de transport públic, els edificis i els entorns oberts disposen d'elements auditius, tàctils o en Braille per facilitar la informació.
  • Els carrers estan lliures de barreres arquitectòniques i hi ha espais específics per al mobiliari urbà (fanals, bancs, papereres, etc.), així com estacionament de patinets elèctrics o bicicletes.

Com es pot estudiar de manera accessible?

Icona d'una taula amb un ordinador
  • Hem promogut, des de l'Ajuntament, l'assignatura de Lectura Braille, per assegurar la inclusió de totes les persones que vivim a Oncity.
  • L'assignatura d'Educació Física i les activitats extraescolars són inclusives.
  • Els profes tenen maneres diferents d'ensenyar una matèria i presentar, de manera diversa, les activitats que s'han de dur a terme. Ho anomenen disseny universal d'aprenentatge.
  • Els profes complementen les explicacions amb subtítols i textos redactats en lectura fàcil, fet que assegura l'accessibilitat a tot l'alumnat. També fan servir material en relleu i manipulatiu.
  • Els accessos principals tenen avisos sonors per indicar l'obertura de les portes.
  • Els accessos disposen de rampes d'accés i itineraris marcats al terra del pati i als passadissos de l'escola.

Com podem gaudir de la cultura de manera accessible?

Icona d'un quadre i una estàtua
  • Les programacions culturals i les sales de museu presenten audioguies i audiodescripcions.
  • Els mapes de situació, perquè les persones s'orientin a l'interior dels museus o els centres de lleure, tenen informació en Braille i tàctil, amb diferents relleus.
  • Els cartells i els senyals interiors estan escrits amb lletra gran i contrast.
  • Els fullets i les entrades estan en Braille, compten amb lletra grossa perquè siguin accessibles i també un codi QR marcat en relleu.
  • Les entrades, les sortides, els passadissos, els ascensors, etc. no tenen obstacles i són accessibles.
  • Els banys públics disposen franges guia a terra i d'avisos sonors o tàctils.
  • Els banys també tenen abeuradors per als gossos pigall.

Com es pot facilitar que les gestions siguin accessibles?

Icona d'un ajuntament
  • Totes les webs de la ciutat són accessibles per facilitar la digitalització ciutadana: des de la tramitació i la gestió de serveis públics fins a la compra en línia.
  • Als edificis públics, cada pis té un color característic per identificar-lo i els ascensors són accessibles.
  • Els taulells tenen l'espai del voltant sense obstacles.
  • Tots els cartells en Braille presenten les mesures higièniques suficients per mantenir una protecció adequada envers possibles virus en elements que siguin manipulatius (cartells, mapes tàctils, etc.).