¡Empieza el 39 Concurso del Grupo Social ONCE, programa de sensibilización educativa! El videojuego que nos hace iguales

Estás visualizando una edición antigua del Concurso Escolar del Grupo Social ONCE. Si deseas participar en la última edición haz click aquí.

ONCiTY: el videojoc que ens fa iguals
Material didàctic primària i educació especial

4. Discapacitat intel·lectual

Descarrega-te'l en format PDF
Personatge de l'alcaldessa del videojoc ONCITY

Benvinguts i benvingudes a la ciutat Oncity, edificada sobre els pilars de la inclusió, el respecte i l'empatia!

La nostra ciutadania cuida el llenguatge i les formes amb les quals es dirigeixen els uns als altres, de manera que es ressalten les capacitats de les persones, no les dificultats!

Una ciutat accessible és clau perquè les persones amb discapacitat intel·lectual puguem viure de manera autònoma, moure'ns-hi amb comoditat, fer esport, anar a museus, etc. de forma que sentim protecció i comprensió.

Algunes persones amb trastorns de salut mental, que han sofert ansietat, depressió o discriminació (discapacitat psicosocial), necessiten que els entorns siguin llocs segurs i per això és molt important que el disseny dels carrers i els edificis sigui fàcil i intuïtiu o que les informacions de senyals i cartells siguin comprensibles, amb textos i imatges senzilles que ajudin a entendre-les.

Personatge amb discapacitat intel·lectual del videojoc ONCITY
Imatge de diferents pictogrames
  • Els textos es presenten amb un vocabulari senzill: és el que s'anomena “lectura fàcil”.
  • Els pictogrames estan presents a totes les informacions i es combinen amb textos senzills i comprensibles.
  • Només es deixa la informació important per no saturar el missatge.
  • Els espais públics no tenen sobrecàrrega de cartells o il·luminació, ni gaire soroll, per ajudar a processar la informació.

Com hauria de ser la mobilitat perquè fos accessible?

Icona d'un autobús
  • El disseny de les estacions de transport públic està organitzat de la manera més comprensible possible, per facilitar-ne l'ús de manera intuïtiva.
  • Les parades de bus i les estacions de tren tenen ambients confortables que proporcionen benestar i comoditat a les persones que les fan servir.
  • Els cartells són senzills i comprensibles per facilitar l'orientació, la identificació i la localització dels diferents espais públics d'una estació.
  • La informació que s'ofereix per megafonia en qualsevol mitjà de transport és comprensible i no té sorolls.

Com es dissenyen els espais urbans perquè siguin accessibles?

Icona d'edificis d'una ciutat
  • L'urbanisme dels carrers i els parcs s'ha dissenyat per facilitar el passeig, amb espais amplis i itineraris indicats al terra i pals informatius al llarg dels recorreguts principals.
  • Els carrers també disposen d'altres elements que faciliten l'orientació, com l'ús del color, les franges guies o els punts de referència.
  • Els noms dels carrers i les avingudes, i també els cartells i els senyals estan en lectura fàcil i combinen text i pictogrames.
  • Tots els espais públics són amplis i ofereixen un control visual de l'entorn, fet que aporta seguretat i redueix l'ansietat o l'estrès per a les persones amb discapacitat intel·lectual.

Com es pot estudiar de manera accessible?

Icona d'una taula amb un ordinador
  • A l'escola s'ensenya educació emocional.
  • Els profes complementen les explicacions amb subtítols i textos redactats en lectura fàcil, fet que assegura l'accessibilitat a tot l'alumnat.
  • Els profes tenen maneres diferents d'ensenyar una matèria i presentar, de manera diversa, les activitats que s'han de dur a terme. S'anomena sisseny universal d'aprenentatge.
  • Els accessos principals tenen avisos lluminosos per indicar l'obertura de les portes.
  • Els accessos tenen rampes d'accés i itineraris marcats al terra del pati i als passadissos de l'escola.

Com podem gaudir de la cultura de manera accessible?

Icona d'un quadre i una estàtua
  • Algunes activitats culturals o de lleure, com, per exemple, els parcs d'atraccions, ofereixen horaris sense sorolls ni llums en excés.
  • La programació cultural també inclou obres teatrals adaptades a la lectura fàcil.
  • Les sales dels museus incorporen descripcions de les obres en format àudio fàcil, és a dir, amb informació sonora de fàcil comprensió.

Com es pot facilitar que les gestions siguin accessibles?

Icona d'un ajuntament
  • L'entrada principal és fàcilment reconeixible, bé perquè té un color diferent de la resta o perquè té un senyal que l'identifica.
  • Els espais públics disposen d'itineraris marcats al terra que porten cap als diferents serveis que s'ofereixen, de manera que en faciliten la localització.
  • Els serveis públics de registre i gestió municipal se senyalitzen com a punts estratègics.
  • Els centres públics i comercials disposen d'itineraris ben il·luminats i àrees per al repòs segures.
  • Els cartells informatius estan dissenyats per a la seva fàcil comprensió: horaris amb pictogrames de suport, logo o pictograma corporatiu de l'edifici, nom de l'edifici i funció o serveis que ofereix, etc.