El camí que ens fa iguals

Parents' Associations - Category F

El nostre repte

Millorar la inclusió de les persones amb discapacitat en el teu centre educatiu.

Transformar la societat en què vius.

Adonar-te que tu pots canviar les coses.

Descarrega-te'l en format PDF
  1. Comencem recordant el que sabem sobre la discapacitat. Així, obrirem el bagul dels records per recuperar les persones amb discapacitat que hem conegut (si n'hem conegut alguna), les persones amb discapacitat de què ens han parlat o senzillament els moments de la nostra vida en què, per una lesió o accident, hem sofert limitacions temporals de mobilitat, visió, oïda o comunicació similars a les que pateixen de manera permanent les persones amb discapacitat. Podem deixar uns minuts perquè cadascú recuperi aquests records.

    Tot seguit, projectem els videotestimonials del Grup Social ONCE. Aquestes peces audiovisuals aborden la realitat de les persones amb discapacitat en cadascun dels quatre territoris clau: Oci, Educació, Ocupació i Accessibilitat Universal.

  2. El nostre objectiu és fer una proposta perquè el nostre centre escolar sigui més inclusiu. Per això, pot ser d'utilitat llegir aquests testimonis:

    En Toni no es perd cap partit de la selecció de bàsquet. Li encanta anar a jugar amb els seus amics cada dissabte. L'Antonio fa servir una cadira de rodes per desplaçar-se. Els seus pares estan preocupats perquè no saben si el seu nou institut està adaptat perquè l'Antonio pugui practicar Educació Física amb els companys de classe.

    A en Joan li agrada cuinar des que era petit. Els seus pares li preparaven receptes pas a pas amb imatges, ja que en Juan diu poques paraules i es comunica bàsicament amb imatges. En Juan vol treballar en una cuina i, per això, vol estudiar un mòdul de formació professional.

    La Llúcia és una apassionada del disseny. Vol estudiar formació professional i poder treballar de dissenyadora de roba. La Lucía és sorda. No sap si el mòdul que vol estudiar està adaptat.

    La Valèria té sensibilitat al soroll. Quan la resta d'estudiants mouen la cadira i la taula a classe, la Valèria sent dolor, més que no pas molèsties pel soroll. Ha de sortir de classe i buscar un lloc tranquil on es pugui calmar. Li passa el mateix amb el timbre que sona cada dia per avisar als i les estudiants que comença o s'acaba el pati.

    A l'Ilde li agrada la seva escola, tot i que hi ha molts espais que no sap què són. L’Ilde té autisme i es comunica amb imatges. No sap mai on són els lavabos ni l’espai de logopèdia o d’art perquè no hi ha imatges a l’escola que identifiquin les diverses estances.

    Vista externa d'una escola.
    Nen amb una paleta de colors i un llenç.
    Bany.
  3. Tot seguit, establim un diàleg o reflexió col·lectiva sobre les possibles necessitats no cobertes dels i les alumnes, els pares o mares i els o les docents amb discapacitat que hi ha o que hi podria haver en un futur proper en el nostre centre educatiu.

  4. Per anar perfilant la proposta de l'AMPA, assignem tres notes adhesives a cada persona i li demanem que pensi en un màxim de tres estratègies o mesures que millorarien la inclusió de les persones amb discapacitat en el centre educatiu.

  5. A continuació, demanem a cada persona que comparteixi amb la resta les seves propostes. Va molt bé anar col·locant les notes adhesives a la pissarra o a la paret, tot destacant les propostes que són equivalents, les que són més properes, etc. Així disposarem d'un mapa visual de propostes.

  6. El grup ha de seleccionar, votant com en el pas anterior, una única proposta per millorar la inclusió de les persones amb discapacitat en el centre educatiu.