EZBERDINAK GARA, EZ AXOLAGABEAK
Activistas contra el acoso

EZBERDINAK GARA

Probintzia bakoitzean Eskola Lehiaketan gehien parte hartu duten 52 ikastetxetako 3.000 ikasle baino gehiagok beren hausnarketak bidali zizkiguten eskola-jazarpena prebenitu, antzeman eta aurka egiteko moduei buruz.

Horiekin guztiekin, hizkuntza ezberdinetan, Jazarpenaren aurkako akrostiko hau egin da; eta Javier Ruescas booktuber-ak, Los cuentos de Bereth y Play trilogiaren egilea eta 2015eko hache literatura-sariketaren irabazleak, hausnarketa horietan guztietan oinarrituta, bullying-aren aurkako testua sortu du.

3.000

alumnos

en representación de
los 167.265 participantes

52

centros

el centro más participativo
de cada provincia

156

reflexiones

para prevenir detectar y
actuar contra el acoso

JAZARPENAREN
AURKAKO AKROSTIKOA

Jazarpenaren aurkako akrostikoa

Somos diferentes, por Javier Ruescas

Jazarpenaren aurkako akrostikoa

Activistas contra el acoso.

Prevenir el acoso a tiempo es una victoria.

Para pasarlo bien no es necesario que el otro se sienta mal.

La indiferència no ens permet actuar davant l'assetjament.

Las palabras lastiman igual que los golpes.

No tengas miedo de decir lo que ves, o lo que sientes. Pide ayuda sin dudar.

Moztu eta esan orain, gainerakoak zurekin gaude.

Conocer nuestras diferencias nos une y abre nuestras mentes.

No mires hacia otro lado, tú puedes pararlo.

Entendre que no soms iguals és la millor prevenció de l`assetjament.

Respetemos a nuestros compañeros para convivir en un ambiente feliz.

No te quedes con el exterior, llega al interior.

Non somos perfectos, non vimos con manual de instruccións, Respéctate e respecta aos demais.

O estás con la víctima, enfrentándote al acosador, o estás contra ella.

Respeta y acepta las diferencias del otro, crea un buen clima de convivencia.

Ikaskide guztiei jaramon egin behar diegu.

Para acabar con el acoso, antes hay que luchar contra el miedo.

O que mira e non actúa é tan covarde como o que acosa.

Para prevenir el acoso, aceptar la riqueza de la diversidad es la mejor vacuna.

Si algú es pensa millor i més fort assetjant a algú, actua. Demá l'assetjat pots ser tu./p>

Siempre es mejor actuar que arrepentirte de no haber hecho nada

Para ti é un xogo, para min un sufrimento.

El odio tiene mil caras, pero detrás solo hay una sola gran verdad: El miedo a lo diferente.

Irainak, mehatxuak, ezizenak, zurrumurruak, biolentzia, bazterkeriak ez dute lekurik gure ikasetxean.

Ezberdina izatea erraza da; izan ere, saihestezina da. Zailena onartzea eta besteak hala izan daitezen ere animatzea da.
Kontuz, ez da berri txarra, egia esan mundiala da. Gertatzen dena da batzuk ulertzen ez dutenaren beldur direla eta beldur hori, batzuetan, amorru eta mesfidantza bilaka daitekeela. Jazarpen.

Erraza da ere saiatzen ausartzen denari iseka egitea. Edo ezikusiarena egitea eta gutako bakoitzak borrokatu beharreko bataila propioa edukitzeari jaramonik ez egitea. Hori dela eta ausartenak bakarrik eurak izaten eta besteak ere hala izaten laguntzen saiatzen direnak.
Errazena taldean jarraitzea delako, masaren barruan galtzea, ikus ez nazaten saiatzea, oharkabean pasatzen saiatzea.

Nabarmentzea, modu batera edo bestera, nahi gabe ere batzuetan, arriskutsua delako, arazoak ekar ditzakeelako. Kolpeak eta irainak eta mehatxuak dakartza, eta horren adarjotze ez diren adarjotzeak eta mina, ez ukabilekin bakarrik, hitzez ere baizik.

Eta hortxe ezberdinak garenok frogatu behar dugu ez garela axolagabeak.
Badakigula aurre egiten. Gure ahotsek bat egiten dutela anaitasunezko sekretu honetan, indartsuago egiten gaituen sekretu honetan, izutu egiten gaituztenen eta isilarazten saiatzen direnen aurrean defendatzeko eta, modu horretan, salatzeko.

Ausarta izatea, ezberdina izatea bezala, ez baita erraza. Baina, badakizu zer? Saiatzea merezi duela. Merezi duela lortu dutenak defendatzea, edo lortu nahi dutenak defendatzea.
Bizitza bakarra daukagulako eta ez dagoelako ezer, oso zaila ematen badu ere, ezberdina izaten bizitzea baino apartekoagorik.

A coruña

COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN"

Álava

COLEGIO "SAN VIATOR" IKASTETXEA

Albacete

IESO "VÍA HERACLEA"

Alicante

CEIP "JORGE JUAN"

Almería

COLEGIO "COMPAÑÍA DE MARÍA"

Asturias

COLEGIO "VIRGEN MILAGROSA"

Ávila

IES "MARÍA DE CÓRDOBA"

Badajoz

COLEGIO "SAN JOSÉ"

Baleares (Illes)

COL·LEGI "MAESTRAL"

Barcelona

CENTRE D`ESTUDIS "CEIR-ARCO VILLAROEL"

Burgos

COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN-SALESIANAS"

Cáceres

CRA "ORDEN DE SANTIAGO"

Cádiz

CEIP "PINAR HONDO"

Cantabria

COLEGIO "SAN JOSÉ"

Castellón

IES "FRANCESC TÁRREGA"

Ceuta

COLEGIO "SEVERO OCHOA"

Ciudad Real

PUERTA DE SANTA MARÍA - EDUCACIÓN ESPECIAL

Córdoba

CEIP "MIGUEL DE CERVANTES"

Cuenca

COLEGIO "SAGRADA FAMILIA"

Girona

ESCOLA "CARME GUASCH I DARNÉ"

Granada

CEIP "VICTORIA"

Guadalajara

CRA "PIMAFAD"

Guipúzcoa

COLEGIO "LA SALLE-BERROZPE" IKASTETXEA

Huelva

COLEGIO "MOLIÈRE"

Huesca

CRA "ALTA RIBAGORZA"

Jaén

CEIP "MANUEL ANDÚJAR"

La Rioja

CEIP "ANTONIO DELGADO CALVETE"

Las Palmas

COLEGIO "ARENAS INTERNACIONAL"

León

COLEGIO "LA ASUNCIÓN"

Lleida

ESCOLA "PAÍSOS CATALANS"

Lugo

CIFP POLITÉCNICO DE LUGO

Madrid

CEIP "LA GARENA"

Málaga

COLEGIO "SAN BARTOLOMÉ"

Melilla

COLEGIO "ENRIQUE SOLER"

Murcia

IES "REY CARLOS III"

Navarra

COLEGIO "IRABIA-IZAGA"

Ourense

COLEGIO "SANTA TERESA DE JESÚS"

Palencia

COLEGIO "NUESTRA SEÑORA DE LA PROVIDENCIA"

Pontevedra

ALOYA - CENTRO ÉDUCATIVO CONCERTADO

Salamanca

COLEGIO "MARÍA AUXILIADORA"

Santa Cruz de Tenerife

COLEGIO "LUTHER KING"

Segovia

COLEGIO MARISTA "NUESTRA SEÑORA DE LA FUENCILSA"

Sevilla

CEIP "ALCALDE LEÓN RÍOS"

Soria

CEIP "VIRGEN DE OLMACEDO"

Tarragona

INSTITUT "LA SENIA"

Teruel

CEIP "VICENTE FERRER RAMOS" - PRIMARIA

Toledo

IES "BLAS DE PRADO"

Valencia

COLEGIO "LA PURÍSIMA-FRANCISCANAS"

Valladolid

COLEGIO "LA INMACULADA-MISIONERAS SECULARES"

Vizcaya

LAURO IKASTOLA

Zamora

IES "LEÓN FELIPE"

Zaragoza

COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN DE JESÚS"


Zer da bullying-a edo eskola-jazarpena?

Esan dezakegu bullying-a ikasle batek edo ikasle-talde batek denbora-tarte luze batean ikaskide baten aurka burutzen duen tratu txar fisiko, psikologiko edo ahozkoa dela.

Burutzen dutenek, bere boterea bestearekiko ezartzeko egiten dute, mehatxu, oldar, irain eta baita laidoen bitartez ere, ikasturte osoan zehar erabateko domeinupean edukitzeko helburuaz. Oro har, eta biktima gainerako ikaskideengandik isolatuta dagoenez, jazarpena isilean pairatzen da; hori dela eta oso zaila da guraso edo irakasleek garaiz antzematea.

  • Fisikoa: ostikoak, bultzadak, kolpeak objektuekin... Ikaskidearen aurkako oldar zuzen guztiak dira, baina zeharkakoak ere izan daitezke lapurretak edo biktimaren objektu pertsonaletan kalte materialak eragiten dituztenean.
  • Ahozkoa: hitzek botere handia daukate eta jazarpena pairatzen duen ikaslearen auto-estimua urra dezakete, irain, ezizen, mespretxu, umiliazio, mezu edo dei oldarkor eta abarren bitartez. Jazarpen-motarik ohikoena da, eta biktimarengan bakarrik uzten du aztarna.
  • Psikologikoa: beldurra eragiteko helburua du, mehatxuen bitartez, biktimari nahi egin ez dituen edo egin behar ez dituen gauzak egin arazteko.
  • Soziala: jazarpena egiten dutenek biktimari ikaskideen artean normalak diren ekintzetan parte hartzea galarazten diotenean agertzen da, gutxikako isolamenduari lagunduz.

Eskola-jazarpena gizarte-baldintza guztietako haurrei eragiten dien errealitatea da, desgaitasuna izan ala ez, ikastetxe pribatu zein pubilkoetakoak izan eta zenbait hezkuntza-ziklotan ikasleen %4ri ere eragiten diena, Hezkuntza Ministerioaren arabera.

Egia da jazarpenari aurre egiteko beharraren inguruko kontzientziazioa geroz eta handiagoa dela, eta gelan haren aurka borrokatzeko ekimenak gora egiten ari direla, baina zenbait azterketek islatzen dituzten datuak kezkagarriak izaten jarraitzen dute.

  • ANAR Fundazioaren arabera (Arriskuan dauden Haur eta Nerabeentzako Laguntza), eskola-jazarpen kasuak %75 hazi dira azken urte honetan, eta haurren %30,7k dio ez diela gurasoei ezer esaten.
  • Eskola-jazarpena pairatzen duten adingabeen %10 baino gehiagok desgaitasunen bat daukate (ADECCO Fundazioaren datua).
  • Asperger-sindromea daukaten ikasleen %60k eskola-jazarpena pairatzen dute (servimedia.es).

Hortaz, ezin esan dugu eskola-jazarpena kontu isolata denik; aldiz, gure gizarteak ezikusiarena eginez albora utzi ezinezko errealitate zabaldua da.