Més de 3.000 escolars dels 52 centres públics, privats i concertats de més participació del Concurs Escolar a cada província ens van enviar les seves reflexions sobre com prevenir i detectar l'assetjament escolar i com actuar-hi en contra.
Amb totes elles s'ha elaborat en les diverses llengües aquest acròstic contra l'assetjament i Javier Ruescas, bibliotuber, jove autor de les conegudes trilogies de Los cuentos de Bereth i de Play i guanyador del premi Hache de Literatura Juvenil 2015, inspirant-se en totes aquestes reflexions, ha creat aquest text contra el bullying.
3.000
alumnos
en representación de
los 167.265 participantes
52
centros
el centro más participativo
de cada provincia
156
reflexiones
para prevenir detectar y
actuar contra el acoso
L'acrostic contra l'assetjament
Activistas contra el acoso.
Prevenir el acoso a tiempo es una victoria.
Para pasarlo bien no es necesario que el otro se sienta mal.
La indiferència no ens permet actuar davant l'assetjament.
Las palabras lastiman igual que los golpes.
No tengas miedo de decir lo que ves, o lo que sientes. Pide ayuda sin dudar.
Moztu eta esan orain, gainerakoak zurekin gaude.
Conocer nuestras diferencias nos une y abre nuestras mentes.
No mires hacia otro lado, tú puedes pararlo.
Entendre que no soms iguals és la millor prevenció de l`assetjament.
Respetemos a nuestros compañeros para convivir en un ambiente feliz.
No te quedes con el exterior, llega al interior.
Non somos perfectos, non vimos con manual de instruccións, Respéctate e respecta aos demais.
O estás con la víctima, enfrentándote al acosador, o estás contra ella.
Respeta y acepta las diferencias del otro, crea un buen clima de convivencia.
Ikaskide guztiei jaramon egin behar diegu.
Para acabar con el acoso, antes hay que luchar contra el miedo.
O que mira e non actúa é tan covarde como o que acosa.
Para prevenir el acoso, aceptar la riqueza de la diversidad es la mejor vacuna.
Si algú es pensa millor i més fort assetjant a algú, actua. Demá l'assetjat pots ser tu./p>
Siempre es mejor actuar que arrepentirte de no haber hecho nada
Para ti é un xogo, para min un sufrimento.
El odio tiene mil caras, pero detrás solo hay una sola gran verdad: El miedo a lo diferente.
Irainak, mehatxuak, ezizenak, zurrumurruak, biolentzia, bazterkeriak ez dute lekurik gure ikasetxean.
Ser diferent és senzill; al cap i a la fi, és inevitable. El més difícil és admetre-ho, acceptar-ho i animar els altres perquè també ho siguin.
I, compte, no és una mala notícia: en realitat, és genial. El que passa és que n'hi ha que temen allò que no entenen i aquesta por de vegades es pot convertir en ira i recel. En assetjament.
El que també és senzill és fer mofa de qui s'atreveix a intentar-ho. O mirar cap a una altra banda i ignorar que cadascú de nosaltres tenim la nostra pròpia batalla per lluitar. Per això només els valents gosen ser ells mateixos i ajudar a fer que els altres ho siguin.
Perquè el més fàcil és seguir el grup, perdre's en la massa, desaparèixer, intentar que no et vegin, passar desapercebut.
Perquè destacar, d'una manera o d'una altra, de vegades sense ni voler-ho, és perillós, causa problemes. Comporta cops i insults i amenaces i bromes que no són bromes i dolor que no només s'infligeix amb els punys, sinó també amb paraules.
I aquí és on els que som diferents hem de demostrar que no som indiferents.
Que sabem plantar cara. Que les nostres veus s'uneixen en aquest secret que ens agermana, que ens fa més forts, per defensar-nos dels que intimiden i intenten silenciar-nos, i d'aquesta manera denunciar-ho.
Perquè ser valent, igual que ser diferent, no és fàcil. Però, saps què? Que val la pena intentar-ho. Que val la pena defensar els qui ho han aconseguit o els qui volen fer-ho.
Perquè només tenim una vida per viure i no hi ha res més extraordinari, per molt difícil que pugui semblar, que viure-la sent diferent.
A coruña
COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN"
Álava
COLEGIO "SAN VIATOR" IKASTETXEA
Albacete
IESO "VÍA HERACLEA"
Alicante
CEIP "JORGE JUAN"
Almería
COLEGIO "COMPAÑÍA DE MARÍA"
Asturias
COLEGIO "VIRGEN MILAGROSA"
Ávila
IES "MARÍA DE CÓRDOBA"
Badajoz
COLEGIO "SAN JOSÉ"
Baleares (Illes)
COL·LEGI "MAESTRAL"
Barcelona
CENTRE D`ESTUDIS "CEIR-ARCO VILLAROEL"
Burgos
COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN-SALESIANAS"
Cáceres
CRA "ORDEN DE SANTIAGO"
Cádiz
CEIP "PINAR HONDO"
Cantabria
COLEGIO "SAN JOSÉ"
Castellón
IES "FRANCESC TÁRREGA"
Ceuta
COLEGIO "SEVERO OCHOA"
Ciudad Real
PUERTA DE SANTA MARÍA - EDUCACIÓN ESPECIAL
Córdoba
CEIP "MIGUEL DE CERVANTES"
Cuenca
COLEGIO "SAGRADA FAMILIA"
Girona
ESCOLA "CARME GUASCH I DARNÉ"
Granada
CEIP "VICTORIA"
Guadalajara
CRA "PIMAFAD"
Guipúzcoa
COLEGIO "LA SALLE-BERROZPE" IKASTETXEA
Huelva
COLEGIO "MOLIÈRE"
Huesca
CRA "ALTA RIBAGORZA"
Jaén
CEIP "MANUEL ANDÚJAR"
La Rioja
CEIP "ANTONIO DELGADO CALVETE"
Las Palmas
COLEGIO "ARENAS INTERNACIONAL"
León
COLEGIO "LA ASUNCIÓN"
Lleida
ESCOLA "PAÍSOS CATALANS"
Lugo
CIFP POLITÉCNICO DE LUGO
Madrid
CEIP "LA GARENA"
Málaga
COLEGIO "SAN BARTOLOMÉ"
Melilla
COLEGIO "ENRIQUE SOLER"
Murcia
IES "REY CARLOS III"
Navarra
COLEGIO "IRABIA-IZAGA"
Ourense
COLEGIO "SANTA TERESA DE JESÚS"
Palencia
COLEGIO "NUESTRA SEÑORA DE LA PROVIDENCIA"
Pontevedra
ALOYA - CENTRO ÉDUCATIVO CONCERTADO
Salamanca
COLEGIO "MARÍA AUXILIADORA"
Santa Cruz de Tenerife
COLEGIO "LUTHER KING"
Segovia
COLEGIO MARISTA "NUESTRA SEÑORA DE LA FUENCILSA"
Sevilla
CEIP "ALCALDE LEÓN RÍOS"
Soria
CEIP "VIRGEN DE OLMACEDO"
Tarragona
INSTITUT "LA SENIA"
Teruel
CEIP "VICENTE FERRER RAMOS" - PRIMARIA
Toledo
IES "BLAS DE PRADO"
Valencia
COLEGIO "LA PURÍSIMA-FRANCISCANAS"
Valladolid
COLEGIO "LA INMACULADA-MISIONERAS SECULARES"
Vizcaya
LAURO IKASTOLA
Zamora
IES "LEÓN FELIPE"
Zaragoza
COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN DE JESÚS"
Podem dir que el "bullying" és qualsevol forma de maltractament físic, psicològic o verbal que un escolar o un grup d'escolars exerceixen sobre un company durant un temps prolongat.
Els qui l'exerceixen, ho fan per imposar el seu poder sobre l'altre a través d'amenaces, agressions, insults o fins i tot vexacions, amb l'objectiu de mantenir-lo sota el seu complet domini al llarg del curs. En general, i davant l'aïllament de la víctima per part de la resta dels companys, l'assetjament es pateix en silenci, per la qual cosa és molt difícil que els pares o els professors el detectin a temps.
L'assetjament escolar és una realitat que afecta nens de totes les condicions socials, amb discapacitat o sense, ja pertanyin a escoles públiques o privades, i que arriba fins i tot a un 4% dels alumnes en alguns cicles educatius, segons el Ministeri d'Educació.
És cert que la conscienciació sobre la necessitat de fer front a l'assetjament va en augment i les iniciatives per lluitar-hi en contra a les aules també, però les dades que reflecteixen alguns estudis segueixen sent alarmants:
Per tant, no podem dir que l'assetjament escolar sigui una qüestió aïllada, sinó que és un fet estès que la nostra societat no pot deixar passar mirant cap a una altra banda.