SOM DIFERENTS, NO INDIFERENTS
Activistas contra el acoso

SOM DIFERENTS

Més de 3.000 escolars dels 52 centres públics, privats i concertats de més participació del Concurs Escolar a cada província ens van enviar les seves reflexions sobre com prevenir i detectar l'assetjament escolar i com actuar-hi en contra.

Amb totes elles s'ha elaborat en les diverses llengües aquest acròstic contra l'assetjament i Javier Ruescas, bibliotuber, jove autor de les conegudes trilogies de Los cuentos de Bereth i de Play i guanyador del premi Hache de Literatura Juvenil 2015, inspirant-se en totes aquestes reflexions, ha creat aquest text contra el bullying.

3.000

alumnos

en representación de
los 167.265 participantes

52

centros

el centro más participativo
de cada provincia

156

reflexiones

para prevenir detectar y
actuar contra el acoso

L'ACRÒSTIC CONTRA
L'ASSETJAMENT

L'acrostic contra l'assetjament

Somos diferentes, por Javier Ruescas

L'acrostic contra l'assetjament

Activistas contra el acoso.

Prevenir el acoso a tiempo es una victoria.

Para pasarlo bien no es necesario que el otro se sienta mal.

La indiferència no ens permet actuar davant l'assetjament.

Las palabras lastiman igual que los golpes.

No tengas miedo de decir lo que ves, o lo que sientes. Pide ayuda sin dudar.

Moztu eta esan orain, gainerakoak zurekin gaude.

Conocer nuestras diferencias nos une y abre nuestras mentes.

No mires hacia otro lado, tú puedes pararlo.

Entendre que no soms iguals és la millor prevenció de l`assetjament.

Respetemos a nuestros compañeros para convivir en un ambiente feliz.

No te quedes con el exterior, llega al interior.

Non somos perfectos, non vimos con manual de instruccións, Respéctate e respecta aos demais.

O estás con la víctima, enfrentándote al acosador, o estás contra ella.

Respeta y acepta las diferencias del otro, crea un buen clima de convivencia.

Ikaskide guztiei jaramon egin behar diegu.

Para acabar con el acoso, antes hay que luchar contra el miedo.

O que mira e non actúa é tan covarde como o que acosa.

Para prevenir el acoso, aceptar la riqueza de la diversidad es la mejor vacuna.

Si algú es pensa millor i més fort assetjant a algú, actua. Demá l'assetjat pots ser tu./p>

Siempre es mejor actuar que arrepentirte de no haber hecho nada

Para ti é un xogo, para min un sufrimento.

El odio tiene mil caras, pero detrás solo hay una sola gran verdad: El miedo a lo diferente.

Irainak, mehatxuak, ezizenak, zurrumurruak, biolentzia, bazterkeriak ez dute lekurik gure ikasetxean.

Ser diferent és senzill; al cap i a la fi, és inevitable. El més difícil és admetre-ho, acceptar-ho i animar els altres perquè també ho siguin.
I, compte, no és una mala notícia: en realitat, és genial. El que passa és que n'hi ha que temen allò que no entenen i aquesta por de vegades es pot convertir en ira i recel. En assetjament.

El que també és senzill és fer mofa de qui s'atreveix a intentar-ho. O mirar cap a una altra banda i ignorar que cadascú de nosaltres tenim la nostra pròpia batalla per lluitar. Per això només els valents gosen ser ells mateixos i ajudar a fer que els altres ho siguin.
Perquè el més fàcil és seguir el grup, perdre's en la massa, desaparèixer, intentar que no et vegin, passar desapercebut.

Perquè destacar, d'una manera o d'una altra, de vegades sense ni voler-ho, és perillós, causa problemes. Comporta cops i insults i amenaces i bromes que no són bromes i dolor que no només s'infligeix amb els punys, sinó també amb paraules.

I aquí és on els que som diferents hem de demostrar que no som indiferents.
Que sabem plantar cara. Que les nostres veus s'uneixen en aquest secret que ens agermana, que ens fa més forts, per defensar-nos dels que intimiden i intenten silenciar-nos, i d'aquesta manera denunciar-ho.

Perquè ser valent, igual que ser diferent, no és fàcil. Però, saps què? Que val la pena intentar-ho. Que val la pena defensar els qui ho han aconseguit o els qui volen fer-ho.
Perquè només tenim una vida per viure i no hi ha res més extraordinari, per molt difícil que pugui semblar, que viure-la sent diferent.

A coruña

COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN"

Álava

COLEGIO "SAN VIATOR" IKASTETXEA

Albacete

IESO "VÍA HERACLEA"

Alicante

CEIP "JORGE JUAN"

Almería

COLEGIO "COMPAÑÍA DE MARÍA"

Asturias

COLEGIO "VIRGEN MILAGROSA"

Ávila

IES "MARÍA DE CÓRDOBA"

Badajoz

COLEGIO "SAN JOSÉ"

Baleares (Illes)

COL·LEGI "MAESTRAL"

Barcelona

CENTRE D`ESTUDIS "CEIR-ARCO VILLAROEL"

Burgos

COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN-SALESIANAS"

Cáceres

CRA "ORDEN DE SANTIAGO"

Cádiz

CEIP "PINAR HONDO"

Cantabria

COLEGIO "SAN JOSÉ"

Castellón

IES "FRANCESC TÁRREGA"

Ceuta

COLEGIO "SEVERO OCHOA"

Ciudad Real

PUERTA DE SANTA MARÍA - EDUCACIÓN ESPECIAL

Córdoba

CEIP "MIGUEL DE CERVANTES"

Cuenca

COLEGIO "SAGRADA FAMILIA"

Girona

ESCOLA "CARME GUASCH I DARNÉ"

Granada

CEIP "VICTORIA"

Guadalajara

CRA "PIMAFAD"

Guipúzcoa

COLEGIO "LA SALLE-BERROZPE" IKASTETXEA

Huelva

COLEGIO "MOLIÈRE"

Huesca

CRA "ALTA RIBAGORZA"

Jaén

CEIP "MANUEL ANDÚJAR"

La Rioja

CEIP "ANTONIO DELGADO CALVETE"

Las Palmas

COLEGIO "ARENAS INTERNACIONAL"

León

COLEGIO "LA ASUNCIÓN"

Lleida

ESCOLA "PAÍSOS CATALANS"

Lugo

CIFP POLITÉCNICO DE LUGO

Madrid

CEIP "LA GARENA"

Málaga

COLEGIO "SAN BARTOLOMÉ"

Melilla

COLEGIO "ENRIQUE SOLER"

Murcia

IES "REY CARLOS III"

Navarra

COLEGIO "IRABIA-IZAGA"

Ourense

COLEGIO "SANTA TERESA DE JESÚS"

Palencia

COLEGIO "NUESTRA SEÑORA DE LA PROVIDENCIA"

Pontevedra

ALOYA - CENTRO ÉDUCATIVO CONCERTADO

Salamanca

COLEGIO "MARÍA AUXILIADORA"

Santa Cruz de Tenerife

COLEGIO "LUTHER KING"

Segovia

COLEGIO MARISTA "NUESTRA SEÑORA DE LA FUENCILSA"

Sevilla

CEIP "ALCALDE LEÓN RÍOS"

Soria

CEIP "VIRGEN DE OLMACEDO"

Tarragona

INSTITUT "LA SENIA"

Teruel

CEIP "VICENTE FERRER RAMOS" - PRIMARIA

Toledo

IES "BLAS DE PRADO"

Valencia

COLEGIO "LA PURÍSIMA-FRANCISCANAS"

Valladolid

COLEGIO "LA INMACULADA-MISIONERAS SECULARES"

Vizcaya

LAURO IKASTOLA

Zamora

IES "LEÓN FELIPE"

Zaragoza

COLEGIO "SAGRADO CORAZÓN DE JESÚS"


Què és el "bullying" o assetjament escolar?

Podem dir que el "bullying" és qualsevol forma de maltractament físic, psicològic o verbal que un escolar o un grup d'escolars exerceixen sobre un company durant un temps prolongat.

Els qui l'exerceixen, ho fan per imposar el seu poder sobre l'altre a través d'amenaces, agressions, insults o fins i tot vexacions, amb l'objectiu de mantenir-lo sota el seu complet domini al llarg del curs. En general, i davant l'aïllament de la víctima per part de la resta dels companys, l'assetjament es pateix en silenci, per la qual cosa és molt difícil que els pares o els professors el detectin a temps.

  • Físic: puntades de peu, empentes, cops amb objectes... Es tracta de qualsevol agressió directa sobre un company, encara que també pot ser indirecta quan hi ha robatoris o danys materials als objectes personals de la víctima.
  • Verbal: les paraules tenen molt poder i són capaces de minar l'autoestima de l'alumne assetjat mitjançant insults, malnoms, menyspreus, humiliacions, missatges o trucades ofensives, etcètera. És el tipus d'assetjament més habitual i només deixa una empremta en la víctima.
  • Psicològic: el seu objectiu és provocar por mitjançant amenaces per obligar la víctima a fer coses que no vol fer ni ha de fer.
  • Social: apareix quan els assetjadors impedeixen a la víctima participar en les activitats normals entre companys de classe, afavorint-ne l'aïllament progressiu.

Quina és la situació actual?

L'assetjament escolar és una realitat que afecta nens de totes les condicions socials, amb discapacitat o sense, ja pertanyin a escoles públiques o privades, i que arriba fins i tot a un 4% dels alumnes en alguns cicles educatius, segons el Ministeri d'Educació.

És cert que la conscienciació sobre la necessitat de fer front a l'assetjament va en augment i les iniciatives per lluitar-hi en contra a les aules també, però les dades que reflecteixen alguns estudis segueixen sent alarmants:

  • Segons la Fundació ANAR (Ayuda a Niños y Adolescentes en Riesgo) els casos d'assetjament escolar han crescut un 75% aquest darrer any i un 30,7% dels nens reconeix no haver-ne dit res als pares.
  • Més del 10% dels menors que pateix assetjament escolar té algun tipus de discapacitat (dada de la Fundación ADECCO).
  • El 60% dels escolars amb síndrome d'Asperger pateix assetjament escolar (servimedia.es).

Per tant, no podem dir que l'assetjament escolar sigui una qüestió aïllada, sinó que és un fet estès que la nostra societat no pot deixar passar mirant cap a una altra banda.